Hoe maak ik een (SEPA) incasso aan? |
Top Vorige Volgende |
Via het hoofdmenu factureren en dan overzicht komt u in het onderstaande scherm terecht.
Selecteer eerst de betreffende facturatierun. Klik daarna op incasso, u krijgt dan het onderstaande scherm.
Wanneer u op ok klikt wordt voor de betreffende run een clieop bestand aangemaakt, daar waar u hebt aangegeven onder de pakketinstellingen voor facturering.
SEPA: Klik op Incasso (SEPA) voor onderstaand scherm: Geef aan wat u wilt incasseren (doorlopende incasso; eenmalige en/of Alleen openstaand)
Geef aan welke runs u wilt incasseren, (standaard word de run geincasseerd waar u op staat als u op de knop Incasso (SEPA) klikt.
Klik daarna op OK, de bestanden worden aangemaakt en kunnen in het bankprogramma ingelezen worden.
De gegevens van de incassomandaten worden bijgewerkt (FRST, RCUR.)
Resetten van de Incassomandaten (na de test met de bank of als een incasso stornering heeft plaatsgevonden)
De incassomandaten kunnen gereset worden. Per incassomandaat/overeenkomst wordt namelijk de datum vastgelegd van de eerste incasso in een reeks (de FRST / first incasso). Na de test met de bank is dus voor de gebruikte incassomandaten nu deze datum gevuld, terwijl er geen daadwerkelijke incasso’s verwerkt zijn. Zie “Wat te doen” in deze link voor meer informatie over die FRST / RCUR-incasso’s: http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/sepa/incasso/incasso-rtransacties.html
Het resetten van de mandaten moet via Factureren->Incasso-overeenkomst/mandaten. Met de knop kan een hele batch tegelijk gereset, wanneer er bv. sprake is van een test / foutieve incassobatch.
Dit moet gebeuren bij incasso’s die gestorneerd worden terwijl deze de eerste in een reeks waren.
LET OP: Dit is dus alleen nodig bij FRST uit een reeks. Als de eerste eenmaal goed is gegaan is de reset i.p. niet meer nodig! |